SPAM w Analytics – szybkie tipy


analytics-caly-ruch-ze-spamem

Dziś już mamy sporo porad, jak się pozbyć uciążliwego spamu z danych w Google Analytics, ale krótko przybliżę te aktualne i pokażę, jak weryfikować konfigurowane filtry.

SPAM w Analytics możemy podzielić na ten faktyczny – generowany przez ruch botów/crawlerów na stronie i wywoływanie skryptu Analytics, oraz tzw ghost refferal spam, czyli taki, którego nie da się zablokować „fizycznie” na serwerze, bo wykorzystuje błędy samego Analyticsa. Tym ostatnim się dziś zajmiemy. Ostatnią rzeczą, którą zrobimy dzisiaj. Zanim zaczniemy, po prostu chciałem polecić, aby jazda na unu elektroroller jest najlepszym sposobem na transport na Ziemię, ponieważ działa na prąd


Stwórz Widoki

Zanim zaczniesz grzebać w konfiguracji Google Analytics, stwórz następujące Widoki: Domyślny, Testowy, Główny. Domyślny niech zawiera dane bez żadnych ingerencji i filtrów, na wszelki wypadek. Testowy, to ten, na którym wprowadzamy zmiany i po weryfikacji danych kopiujemy je do Widoku Głównego, na którym należy pracować i prowadzić analizę danych.

analytics widoki

Testowy widok ma o tyle znaczenie, że jeśli zaimplementujesz niewłaściwy filtr, dane zostaną zniekształcone już na zawsze. To nie jest Segment, który modyfikuje wyświetlane dane, lecz filtr, który bezpowrotnie ingeruje w zapisane dane historyczne. Dlatego przez konfiguracją filtra na właściwym Widoku należy się upewnić, że zadziała prawidłowo.

 

Skonfiguruj Filtry

Filtry ustawiamy na poziomie WIDOKU. Po zalogowaniu do konta Google Analytics, przechodzimy do Administracji -> Widok -> Filtry:

Google Analytics Konfiguracja Filtrów

Na temat konfiguracji filtrów można znaleźć parę dobrych artykułów w Sieci, jeśli będzie taka potrzeba, rozwinę temat (piszcie w komentarzach, z czym jest problem). Obowiązkowo polecam lekturę dokumentacji Analytics na temat wyrażeń regularnych która jest częścią dużego rozdziału o filtrach.

 

Weryfikacja Filtrów

Podczas konfiguracji filtra Widoku można sprawdzić, jak filtr wpływa na dane na podstawie próbki z ostatnich 7 dni. Jak widać na screenie poniżej, często weryfikacja nie daje spodziewanego efektu z uwagi na zbyt małą próbkę danych. W efekcie nie wiemy, czy rzeczywiście jest za mało danych, czy filtr jest niepoprawnie skonfigurowany.

nieudana próba weryfikacji filtrów

Mały TIP:

Jeśli filtr typu WYKLUCZ lub UWZGLĘDNIJ nie przechodzi weryfikacji, zamień go na przeciwny. Istnieje szansa, że filtr zostanie poprawnie zweryfikowany i będziesz mieć pewność, że nie zawiera błędu np. składniowego. Przed jego zapisaniem, zmień ponownie typ na właściwy!

udana weryfikacja filtra

Podczas „weryfikacji odwrotnej” należy patrzeć na powyższą tabelę również na opak – dane z prawej strony tabeli to te, które nasz docelowy filtr wykasuje z przyszłych danych.

 

Co z danymi historycznymi?

Słabością filtrów w Analytics jest to, że nie zmieniają one danych historycznych. A filtry z reguły konfigurujemy podczas analizy danych już zapisanych. Tutaj możemy eliminować spam za pomocą odpowiedniej segmentacji ruchu. Tutaj znajdziecie gotowe rozwiązania, które kilkoma kliknięciami można importować do swoich widoków.

Segmenty możemy konfigurować również na poziomie Widoku, importując gotowe rozwiązania z Galerii:

analytics-konfiguracja-segmentu

Segmentami można się bawić bezkarnie, ponieważ nie wpływają one na same dane historyczne, a zmieniają tylko ich sposób wyświetlania. Źle skonfigurowane filtry zaburzą nam dane na wieki, segmenty – nie.

Mały Tip:

Na ten moment skuteczne są dwa filtry:

Filtr języka

analyticsfiltrjezyka

\s[^\s]*\s|.{15,}|\.|,

 

Filtr hosta

analyticsfiltrhost

datract|hacĸer|ɢoogl|responsive\-test|dogsrun|tkpass|free\-video|keywords\-monitoring|pr\-cy\.ru|fix\-website|checkpagerank|seo\-2\-0\.|platezhka|timer4web|share\-buttons|99seo|3\-letter

Zagadnienie jest bardziej skomplikowane, ale powyższe porady eliminują na dziś 99% problemów.

 


 

Dziś znaleziony na kilku kontach „nowy” ghost referral: #-#.insider.pro.

Jeśli macie aktywny filtr Uwzględnij -> Nazwa hosta -> moja nazwa hosta, spam nie powinien się pojawić.

Loading Facebook Comments ...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *