O ogólnych zasadach, jak rozpoznać nienaturalne linki pisałem już rok temu. Jednak podawane przez Google przykłady mogą wskazywać na źródła, które do tej pory uznawaliśmy za wiarygodne. Marcin Duraj w swoim wpisie „Ale o co chodzi” wymienia źródła, które są podawane jako przykłady nienaturalnych linków i uważa, że albo Google ma problem, albo nas dezinformuje. Opierając się na półprawdach można dojść do takiego wniosku…
Najważniejszy jest układ odniesienia
Nie możemy interpretować podawanych przez Google linków bez kontekstu. W przeciwnym razie dojdziemy do absurdalnych wniosków, że link z Onetu czy z własnej podstrony jest zły. Owszem, jest zły, jeśli wpisuje w schemat i np. manipuluje tekstem kotwicy (anchor text).
Link z “dobrego” katalogu może być zły, jeśli problemem są liczne katalogi w naszym profilu linków’
Link z blogaska kolegi może być zły, jeśli nasz profil linków oparty jest na linkach z blogasków, precli i zapleczówek blogopodobnych;
Link z nazwą firmy może być zły, jeśli zamówiliśmy kiedyś blast na komentarze z “naturalizowanym” podpisem w postaci nazwy firmy;
Link nofollow może być zły, jeśli jak w powyższym przykładzie, blast poszedł na komentarze i stopki na forach, które prawie zawsze są nofollow;
Link z banera może być zły, jeśli np. w tagu alt umieścimy interesujący nas tekst (słowo kluczowe);
Układem odniesienia może być więc:
- zestaw wytycznych dla webmasterów;
- rodzaj źródła linków;
- tekst kotwicy;
- treści tagów title lub/i alt;
- miejsce osadzenia linka;
- oznaczenie miejscówki jako reklama/sponsoring;
- kombinacja powyższych cech;
Zazwyczaj podawane są 3 przykłady linków, które mogą reprezentować różne układy odniesienia lub jeden konkretny.
Jeśli jeden lub więcej podanych przykładów odnosi się do miejsc, w których nie ma linków do naszej strony, może to oznaczać problem z linkami z SWLi rotacyjnych.
Link kierujący do strony głównej z podstrony
Tak, może być przykładem nienaturalnego linka, jeśli link zbudowany jest np tak:
<a title=”pozycjonowanie” href=”stronaglowna”>pozycjonowanie</a>
albo <a title=”pozycjonowanie” href=”stronaglowna”>pozycjonowanie</a>
Link z katalogu stron wp.pl z “czystym anchorem”
Tak, może wystąpić w informacji zwrotnej od Google, ale nie oznacza to od razu, że wszystkie linki umieszczone w tym katalogu będą nienaturalne.
Należy pamiętać, że konkretne przykłady odnoszą się do ukaranej strony i nie ma sensu przekładać ich na inne serwisy z innym profilem linków. W jednej sytuacji link z zaprzyjaźnionego bloga będzie wskazywany jako przykład nienaturalnego linkowania, a w innej sytuacji podobny link będzie miał charakter neutralny lub pozytywny.
Co zrobić w sytuacji, gdy Google wskazuje link naturalny jako nienaturalny?
Również i tu nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Link dodany przez sympatycznego fana naszej strony, który o wytycznych Google nie ma pojęcia, może łamać wytyczne lub wpisywać się w schemat wykryty przez Google.
Jeśli macie jakieś ciekawe/dziwne/głupie/błędne przykłady linków przesyłane przez Google, to wrzucajcie (może być na priv z zastrzeżeniem, że to nie do publikacji), ale zawsze z podaniem pozostałych przykładów i z adresem witryny, której dotyczą – inaczej analiza nie ma sensu.