Nie zdradzę żadnych szczególnych tajników wielkiego pozycjonowania, jeśli napiszę, że ciągle bardzo skutecznym i bezpiecznym sposobem zdobywania wysokich pozycji jest – poza obowiązkowa optymalizacją – katalogowanie strony. Wbrew pozorom, nie każdy początkujący wie, jak dobrze katalogować własną stronę internetową, tak, aby z każdego linka wydobyć maksimum mocy przy zachowaniu bezpieczeństwa.
EDIT: 2014
Wpis na temat katalogowania sprzed 3 lat wydaje się dziś nieaktualny. Powszechne katalogowanie z użyciem multikodów w seokatalogach to prosta droga do otrzymania filtra Google. Lista dobrych katalogów mocno się zdezaktualizowała. Nowe wytyczne mogą wyglądać następująco:
- dobry katalog to taki, który generuje realne wejścia / ruch na stronie;
- dobry katalog nie przyjmuje wpisów jak leci – jest moderacja, brak spamów, zapleczy i bezużytecznych śmieci;
- linkujemy na nazwę marki, a nie nienaturalnym anchor tekstem;
- dobrych katalogów jest może z 20 i większość przynależy do znanych portali;
- jeśli naprawdę uparliście się na katalogowanie, to można wybrać katalogi z listy Cezzy’ego (do wyguglania);
- katalogowanie nie zastąpi SEO, pozyskiwania naturalnych linków i nie będzie gwarancją pozycji;
O zagrożeniach może napiszę w innym terminie, dziś skupmy się na prawidłowym katalogowaniu. Zakładając, że pozycjonujemy stronę na hasło pozycjonowanie, to do katalogu stron (w domyśle: katalogi powinny być wartościowe, a co to oznacza, to również kiedy indziej) musimy dodać wpis zatytułowany „Pozycjonowanie”. Zauważ, że w porządnych katalogach (o wartości SEO), tytuł jest zarazem linkiem, z anchorem (vide: słownik), który wzmacnia pozycję strony, do której linkuje na to słowo.
Nie ma w tym większej filozofii i temat tytułu możemy zamknąć. Każdy wpis do katalogu, aby pozycjonował, musi być zaindeksowany. Raczej w dobrych katalogach wpisy indeksują się same, dzięki linkowaniu wewnętrznemu. Czasem trzeba im pomóc, poza tym, że linkowanie do wpisów również wpływa pozytywnie na stronę docelową. Treść główna opisu powinna być wyczerpująca, to znaczy starajmy się opisać w sposób obszerny samą stronę i jej przekaz. Jeśli jest to strona firmowa, napiszmy, czym się zajmuje firma, kilka słów o jej historii czy strukturze również nie zaszkodzi. Chodzi o to, aby potencjalnego czytelnika zachęcić do kliknięcia. To również w pośredni sposób pozytywnie wpływa na naszą stronkę. Wpis nie musi być przesadnie długi, ale 300 znaków to rozsądne minimum.