Dokładnie tydzień temu zaczęło się coś dziać niedobrego ze statystykami. W Google Analytics skokowo wzrósł udział wyrażenia (not provided) w miejscu, gdzie normalnie wyświetla się słowo kluczowe, z którego nastąpiły wejścia. Wejścia oznaczone (not provided) dotyczyły tylko niewielkiej liczby użytkowników zalogowanych na koncie Google. Wejścia niezalogowanych z wyników wyszukiwania nadal powinny być oznaczane prawidłowym słowem kluczowym.
Dziś mogę przytoczyć kilka screenów, jak wygląda procentowy udział nieokreślonych słów kluczowych, z których nastąpiło przejście z wyszukiwarki na stronę. Średnio nie wygląda to najgorzej, ale niektóre witryny mają ponad 50% nieokreślonych wejść i to już jest problem.

not provided dla tego bloga – statystyki z ostatniego tygodnia, 47,95% to oznaczony long tail, 28,77% (not provided)
Co ciekawe, statystyki dotyczące innych branż wyglądają tylko trochę lepiej:
Obawiam się, że powyższe skoki mają bezpośredni związek z wprowadzeniem szyfrowania SSL zapytań wprowadzanych przez zalogowanych użytkowników Google. W zeszłym tygodniu szyfrowanie wprowadzono również na domenach lokalnych Google (źródło informacji: http://insidesearch.blogspot.com/2012/03/bringing-more-secure-search-around.html). Testuję właśnie różne schematy zachowań użytkownika i mam wrażenie, że nie zawsze wylogowanie z konta powoduje przełączenie protokołu z https na http. Jakieś spostrzeżenia?
Faktycznie, wylogowanie się z konta Google z poziomu wyszukiwarki nie powoduje przekierowania z https://, nawet przy wprowadzaniu kolejnych wyszukiwań. Ale myślę, że taka sytuacja to naprawdę promile. Problem tkwi w tym, że po zalogowaniu na konto Google, także z poziomu innej usługi (np. Gmail, Docs) powoduje, że użytkownik zawsze zostanie przekierowany do szyfrowanej wersji wyszukiwarki. Jest to w tej chwili duży problem, a perspektywa rozwoju Google+ może jeszcze bardziej utrudnić analizę ruchu z wyników wyszukiwania Google.