Jeśli masz już swoją pierwszą stronę internetową i chcesz ją wypromować w Google tak, aby czerpać z wyszukiwarki dobry ruch (zysk), zacznij od wdrożenia tych 10 wskazówek. Przy okazji poznasz typowe błędy popełniane przez początkujących webmasterów.
Zanim wkroczysz w poszczególne działy forum optymalizacja.com i niedługo potem dołączysz do tego wątku, poświęć kilka minut na poznanie podstaw pozycjonowania. Są to podstawowe pierwsze kroki oparte na swobodnej interpretacji prezentacji Maile Ohye.
-
Adres z www czy bez www?
Zdziwisz się, jak wielu webmasterów “zapomina” o tak podstawowej rzeczy, jak ustawienie głównej wersji adresu swojej strony. Zdecyduj, czy strona będzie widoczna jako nazwadomeny.tld czy też www.nazwadomeny.tld. Aby tego dokonać, musisz zastosować odpowiednią regułę w pliku .htaccess i ustawić przekierowanie 301. Odpowiedni zapis uchroni także przed duplikowaniem strony głównej pod postacią /index.php, index.html, czy main.php.
-
Dodaj stronę do Narzędzi dla Webmasterów
i ustaw przekierowanie wiadomości na swoją skrzynkę e-mail. Na ten adres przesyłane są informacje o wykrytych wirusach, potencjalnym włamaniu, przerwach w dostępności strony i tak dalej. Dodaj obie wersje adresu (z www i bez www), aby dodatkowo wskazać, którą wersję adresu preferujesz. Narzędzia dla Webmasterów (GWT) zawierają wiele ciekawych i użytecznych informacji o stanie witryny.
-
Do strony podepnij statystyki Google Analytics
Chociaż na razie możesz nie wykorzystywać ich potencjału, a na samej stronie nie będzie zbyt dużego ruchu, to jednak zbieraj dane jak najwcześniej. W przyszłości mogą się przydać, np. przy ustalaniu wartościowych słów kluczowych, lub przy współpracy z konsultantem SEO.
-
Poświęć trochę czasu na spisanie strategii
Ustal, kto jest głównym odbiorcą treści strony, czyli do kogo ją kierujesz i co chcesz przekazać. Pokaż stronę członkom rodziny i znajomym (najlepiej spoza branży IT i SEO) i poznaj ich opinię. Czy nawigacja nie sprawia im trudności, czy informacje są wyczerpujące i jasno sformułowane. Zwróć uwagę na słowa, jakimi się posługują.
-
Zdefiniuj konwersję
Ustal na samym początku cel do realizacji – czy jest to zakup produktu, zapisanie się do newslettera, wypełnienie formularza kontaktowego – i ułatwiaj internautom osiąganie tego celu.
-
Tworząc tekst na stronę stosuj terminologię,
którą posługują się Twoi odbiorcy. Sprawdź za pomocą narzędzi (np. AdWords Keyword Tool) popularność poszczególnych słów kluczowych. Weź pod uwagę również literówki i synonimy.
-
Jeśli już masz wstępną listę słów kluczowych
określających Twoją stronę, wróć do Narzędzi dla Webmasterów, do zakładki Słowa kluczowe w treści i sprawdź, czy występują one na Twojej stronie.
-
Sprawdź, czy każda podstrona w całym serwisie posiada własny unikalny tytuł,
opis, nagłówek oraz treść w postaci tekstowej. Dotyczy to również podstron kategorii, tagów, i innych podstron. Zwróć uwagę, czy identyczne treści nie występują pod różnymi adresami.
-
Sprawdź, czy struktura wewnętrzna strony jest przejrzysta
i czytelna, np czy z każdej podstrony prowadzi link do strony głównej.
-
Używaj linków wewnętrznych opisowych,
linki typu czytaj więcej lub kliknij tutaj nie są linkami opisowymi.
Maile Ohye w prezentacji poniżej sugeruje, aby nie zatrudniać pozycjonerów gwarantujących pozycje (to fakt), nie kupować linków ani nie brać udziału w systemach wymiany linków (to fakt) i skupić się na treści, która będzie indeksowana przez Google i wyszukiwana przez Internautów.