W społeczności SEO pojawił się taki oto wykres ilustrujący problem do zdiagnozowania. Pomijając cykliczność – prawdopodobnie w weekendy stronę odwiedza mniej Internautów – da się zauważyć spadkową tendencję bez nagłych i ostrych spadków, które mogłyby świadczyć o zafiltrowaniu domeny w wyniku aktualizacji algorytmów wyszukiwarki. Jest to powolny proces utraty pozycji strony, a bez znajomości serwisu i historii działań SEM trudno podać konkretną przyczynę.
Prawdopodobne przyczyny:
- niekontrolowane indeksowanie bezwartościowych podstron,
- przeoptymalizowanie (np. upychanie słów kluczowych, tworzenie podstron pod wiele lokalizacji z tą samą treścią),
- obecność zaspamowanego forum,
- monotonne linkowanie serwisu ze spamowych miejscówek (np. jeden rotacyjny SWL),
- bardzo ubogi serwis lub niska jakość treści,
Kolejny wykres obrazuje tanie pozycjonowanie wizytówki firmowej, na której Gogle miało problemy z odczytaniem i tak skąpych informacji – strona wyglądała jak landing page usługi:
Strona szybko wskoczyła na topowe pozycje (SWL i precle), po czym z miesiąca na miesiąc ruch z Google malał. Serwis nie był rozwijany, a jedyne linki prowadziły z kilku (co najmniej dwóch) SWLi. Jeżeli zależy nam na serwisie w perspektywie kilku lat, a nie miesięcy, to trzeba zwracać uwagę na trendy i w razie tendencji spadkowych rewidować podjęte działania promocyjne.
PS. Krótkotrwałe tendencje spadkowe mogą być powiązane z sezonowością!
Być może strona jest źle optymalizowana, zainstalowanie jakiś wtyczek SEO potrafi ładnie namieszać w tytułach i opisach przez co poleciała na długi ogon. Kolejną przyczyną może być przebudowa serwisu i nie zastosowanie przekierowań 301 przez co podstrony zostały wyindeksowane, ale to są tylko gdybania do konkretnej analizy potrzeby jest adres witryny.
Przykre aczkolwiek prawdziwe, mój serwis ma to samo obecnie, również posiada historię z SWL na początku swojej działalności. Spadki ok. 60% z naprawdę sporej ilości odwiedzin. Bardzo ciężko jest wrócić do punktu wyjścia w takiej sytuacji. Niestety.