Spadek i powrót na pozycje w Google

Na fali ostatnich gwałtownych spadków pozycji stron regionalnych można wyłonić kilka najczęściej popełnianych błędów przez webmasterów. W pogoni za kolejnymi linkami tematycznymi (bardziej lub mniej) łatwo stracić z oczu to, co najważniejsze, czyli swoją stronę internetową.


Od czego rozpocząć diagnozowanie przyczyny spadku?

  • Sprawdź, czy ustawiona jest preferowana domena (z www, bez www) i czy jest prawidłowo ustawione przekierowanie na tę wersję. Upewnij się, czy na pewno strona główna nie jest dostępna pod adresem domena.tld/index.php(html, htm). Jeśli masz wersje językowe, czy polska wersja na pewno nie powoduje duplikatu.
  • Sprawdź, czy treści ze strony głównej nie są kopiowane na innych stronach w internecie, czy strona nie jest otwierana gdzieś na ramce, itp.
  • Upewnij się, że stopka strony nie zawiera treści przeznaczonych tylko dla robotów. To ulubione miejsce pseudopozycjonerów do upychania słów kluczowych.
  • Sprawdź, czy na stronie nie znajdują się treści ukryte (tzw. cloaking), teksty w kolorze tła (za to jest szybki filtr), schowane na warstwach lub poza ekranem (position=-9999px, text-indent=-9999px;)
  • Usuń jeśli masz nietematyczne linki zewnętrzne
  • Sprawdź, czy nagłówki (szczególnie H1) nie służą do upychania słów kluczowych i nie są specjalnie sformatowane w css do rozmiarów normalnej czcionki.
  • Zobacz, co dokładnie indeksuje Google na Twojej stronie – foldery, które nie powinny być dostępne, kopie podstron w plikach .pdf, .doc, wyniki wyszukiwarki wewnętrznej, puste strony, itp.
  • Sprawdź, czy treści na Twojej stronie nie są kopiowane lub skopiowane – szczególnie problem występuje w sklepach internetowych, gdzie opisy produktów mogą być czerpane od dostawców.

Zanim wyślesz prośbę o ponowne rozpatrzenie zgłoszenia witryny, pamiętaj, że ręczne przywrócenie domeny (ręczne zdjęcie kary) jest możliwe tylko w przypadku, gdy kara została nałożona przez moderatora. W przypadku ostatnich spadków związanych z działaniem algorytmicznym, członek SQT Google nie ma możliwości przywrócenia pozycji. Zdjęcie automatycznej kary może nastąpić podczas ponownej wizyty bota Google.

EDIT: Warto dodać, że obecnie wysłanie prośby o ponowne rozpatrzenie zgłoszenia witryny możliwe jest tylko w przypadku nałożonej ręcznej kary – w 2011 formularz był dostępny zawsze, co powodowało, że wielu webmasterów wysyłało nieuzasadnione prośby.

Jeśli masz problem ze spadkiem witryny, odwiedź forum Google dla webmasterów, lub napisz do mnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *