Na fali ostatnich gwałtownych spadków pozycji stron regionalnych można wyłonić kilka najczęściej popełnianych błędów przez webmasterów. W pogoni za kolejnymi linkami tematycznymi (bardziej lub mniej) łatwo stracić z oczu to, co najważniejsze, czyli swoją stronę internetową.
Od czego rozpocząć diagnozowanie przyczyny spadku?
- Sprawdź, czy ustawiona jest preferowana domena (z www, bez www) i czy jest prawidłowo ustawione przekierowanie na tę wersję. Upewnij się, czy na pewno strona główna nie jest dostępna pod adresem domena.tld/index.php(html, htm). Jeśli masz wersje językowe, czy polska wersja na pewno nie powoduje duplikatu.
- Sprawdź, czy treści ze strony głównej nie są kopiowane na innych stronach w internecie, czy strona nie jest otwierana gdzieś na ramce, itp.
- Upewnij się, że stopka strony nie zawiera treści przeznaczonych tylko dla robotów. To ulubione miejsce pseudopozycjonerów do upychania słów kluczowych.
- Sprawdź, czy na stronie nie znajdują się treści ukryte (tzw. cloaking), teksty w kolorze tła (za to jest szybki filtr), schowane na warstwach lub poza ekranem (position=-9999px, text-indent=-9999px;)
- Usuń jeśli masz nietematyczne linki zewnętrzne
- Sprawdź, czy nagłówki (szczególnie H1) nie służą do upychania słów kluczowych i nie są specjalnie sformatowane w css do rozmiarów normalnej czcionki.
- Zobacz, co dokładnie indeksuje Google na Twojej stronie – foldery, które nie powinny być dostępne, kopie podstron w plikach .pdf, .doc, wyniki wyszukiwarki wewnętrznej, puste strony, itp.
- Sprawdź, czy treści na Twojej stronie nie są kopiowane lub skopiowane – szczególnie problem występuje w sklepach internetowych, gdzie opisy produktów mogą być czerpane od dostawców.
Zanim wyślesz prośbę o ponowne rozpatrzenie zgłoszenia witryny, pamiętaj, że ręczne przywrócenie domeny (ręczne zdjęcie kary) jest możliwe tylko w przypadku, gdy kara została nałożona przez moderatora. W przypadku ostatnich spadków związanych z działaniem algorytmicznym, członek SQT Google nie ma możliwości przywrócenia pozycji. Zdjęcie automatycznej kary może nastąpić podczas ponownej wizyty bota Google.
EDIT: Warto dodać, że obecnie wysłanie prośby o ponowne rozpatrzenie zgłoszenia witryny możliwe jest tylko w przypadku nałożonej ręcznej kary – w 2011 formularz był dostępny zawsze, co powodowało, że wielu webmasterów wysyłało nieuzasadnione prośby.
Jeśli masz problem ze spadkiem witryny, odwiedź forum Google dla webmasterów, lub napisz do mnie.