Dobre katalogi – jak rozpoznać? 2 komentarze


We wpisie dotyczącym katalogowania pisałem, że można od tego zacząć przygodę z promowaniem własnej strony internetowej. Automatycznie pojawia się pytanie, do jakich katalogów dodawać wpisy oraz skąd wziąć listę wartościowych katalogów? W Sieci znajdziesz wiele list, bardziej lub mniej aktualnych, stworzonych na podstawie różnych kryteriów.
Ale po kolei. Po czym poznać, że katalog jest wartościowy?

Firma Google podpowiada nam dość jasno, na co mamy zwracać uwagę: Często podaje się wpisy do katalogu jako inną metodę promowania młodych witryn w indeksie Google. Na pewno ma to sens o ile są to dobre katalogi tematyczne, które wnoszą pozytywny wkład do internetu. Nie jest ich jednak dużo w porównaniu do katalogów o niższej jakości. Jeżeli zdecydujesz się zgłosić swoją stronę do katalogu, upewnij się, że jest on na temat, moderowany oraz posiada dobrą strukturę. Masowe zgłoszenia, czasem oferowane jako szybkie obejście metod SEO, są w większości bezużyteczne i prawdopodobnie nie posłużą Twojemu celowi. (http://googlepolska.blogspot.com/2010/07/jak-zdobyc-linki-dobrej-jakosci.html)
Na tym samym blogu znajdziemy starszą o rok notkę, z której można wyłuskać:
Osobiście uważam, że również w polskim indeksie Google są dobre, moderowane katalogi, wzbogacające Internet o treści cenne dla użytkowników. Faktycznie, część katalogów została automatycznie ustawiona pod tanie zaplecze SEO lub w celu powiększenia liczby dokumentów witryn ubogich w oryginalną treść.
(http://googlepolska.blogspot.com/2009/06/kilka-sow-o-katalogach.html)
Rozkład na czynniki pierwsze zdawkowych informacji pochodzących z samego źródła dostarcza zawsze cennych wskazówek.
Katalog musi być:

  • moderowany
  • tematyczny
  • unikalny (wzbogacanie Internetu odbywa się poprzez dodawanie unikalnej treści)
  • o przejrzystej i prawidłowej strukturze wewnętrznej (kategorie, podkategorie, powiązanie tematyczne wpisów).

Moderowany katalog to taki, w którym dodawane wpisy są przeglądane i sprawdzane przez moderatora – właściciela lub opiekuna katalogu. Wpisy budzące zastrzeżenia, z niewłaściwą treścią lub z treścią złożoną z samych słów kluczowych są usuwane. Tematyczność katalogu w opinii Internautów jest sprawą dyskusyjną, ponieważ korzystanie z katalogu stron internetowych ma ułatwić wyszukanie interesującej nas w danej chwili treści. Szukanie za każdym razem innego katalogu w celu szukania…. sami rozumiecie. Jednak z punktu widzenia Google, zawężenie spisu stron do wybranej tematyki jest lepsze.
Unikalność zawartości katalogu interpretowana jest niejednokrotnie jako unikalność samego wpisu. Tymczasem, gdy przeanalizujemy sobie każdą podstronę katalogu indywidualnie, to możemy dojść do wniosku, że treść wpisu katalogowego to tylko część całej zawartości podstrony. Mamy więc duże pole do popisu, aby prezentowane treści urozmaicać i wreszcie dodawać treści wzbogacające. Może to być zbiór informacji na temat danych statystycznych dla opisywanej witryny, opinie Internautów, cechy techniczne i parametry strony, a także w bezpośrednim sąsiedztwie wpisu można umieścić propozycje innych serwisów spokrewnionych tematycznie. Możliwości jest wiele.
Struktura kategorii, czyli linki wewnętrzne to niezwykle istotna składowa dobrego katalogu. Linki wewnętrzne mają wpływ na indeksowanie wpisów (wpis na tysięcznej podstronie, w wielokrotnym zagłębieniu na którejś z kolei podkategorii ma niewielkie szanse na zaindeksowanie w Google, a więc z punktu widzenia pozycjonowania jest bezużyteczny), a także na przepływ i rozkład mocy całego katalogu.
Stanowisko Google jest jak zawsze istotne, ale nie jedyne.

Dla zawodowych pozycjonerów, którzy osiągają dobre wyniki podczas „manipulacji SERPami”, jakość katalogu mierzona jest innymi wskaźnikami.
Głównie jest to w kolejności przypadkowej:

  • moderowanie (analogicznie, jak w przypadku stanowiska Google),
  • Page Rank,
  • stopień indeksacji,
  • ilość linków zewnętrznych,
  • stopień podlinkowania,
  • wiek katalogu.

Page Rank – relikt, nie ma wpływu na pozycję, a jednak rzut oka na ten zielony pasek jest odruchem bezwarunkowym. Fakt, że od ponad pół roku nie było aktualizacji widocznego dla nas wskaźnika Page Rank, to jednak jest to jakiś drobny wyznacznik jakości. PR to taki czynnik, którego istota w pozycjonowaniu jest odwrotnie proporcjonalna do wzbudzania zainteresowania wśród pozycjonerów.
Stopień indeksacji wiele mówi nam o jakości podlinkowania katalogu z zewnątrz oraz jego dobrym (lub nie) linkowaniu wewnętrznym. Nie chodzi tutaj o to, aby wybierać tylko te katalogi, które mają w indeksie Google powyżej 100 tysięcy wpisów. Duży site (ilość zaindeksowanych podstron w wyszukiwarce) może świadczyć o stażu katalogu i jego popularności, ale nie dajmy się zwieść. Ważniejszy jest procent zaindeksowanych wpisów do opublikowanych. Może site na poziomie 100 tysięcy robi wrażenie, ale jeśli ma w bazie 500 tysięcy wpisów, to oznacza, że tylko 20% wpisów jest w Google i ma jakieś znaczenie dla pozycjonowania. Lepszy byłby katalog o site 10 tysięcy, ale z ogólną ilością wpisów 11-12 tysięcy.
Jeśli w katalogu jest podana ilość wszystkich wpisów, to wystarczy wpisać w google komendę site:nazwadomeny.pl i porównać obie wartości.
BackLinks, czyli ilość linków prowadzących do katalogu to bardzo ważny element jego mocy. Jeśli mamy czas, wiedzę, chęci, możemy dodatkowo przejrzeć te linki, aby zobaczyć czy pochodzą one tylko z Systemów Wymiany Linków, czy są to porządne, stałe linki, (powiedzmy) naturalne. Pozycjonerzy zalecają, aby swoje opublikowane wpisy dodatkowo jeszcze podlinkować. Ma to swoje uzasadnienie, ponieważ wpis szybciej (lub w ogóle) trafi do indeksu Google, nie wypadnie z niego zbyt szybko, a moc dodatkowych linków przepływa dalej, do naszej pozycjonowanej witryny.
Wiek katalogu wpływa na jego wartość, jak na wino. Im starszy, tym lepszy. Nie oznacza to, że w ogóle ignorujemy katalogi nowe. One też mogą nabrać mocy. Wiek katalogu może być przekłamany, jeśli jest to nowy katalog postawiony na domenie z odzysku, ze stażem.
Są jeszcze inne czynniki, które mogą wpływać na wartość katalogu oraz na nasz wpis, jak występowanie linków do stron porno, treści niezgodnych z prawem, nadmierna ilość linków wychodzących z katalogu, emitowanie linków z SWLi, itp. Nie warto rwać włosów z głowy, jeśli już przez przypadek dodamy wpis do felernego katalogu, ponieważ ideologia Google mówi, iż linki przychodzące raczej nie szkodzą, co najwyżej nie są brane pod uwagę.

Lista dobrych katalogów

Każdy zawodowo zajmujący się pozycjonowaniem prowadzi własną listę. Ciągła aktualizacja, dodawanie kolejnych katalogów, kasowanie zbanowanych to codzienność pozycjonera. Można kupić programy ułatwiające katalogowanie, ale do amatorskiego zastosowania nie są polecane. Na początek każdy proponuje listę Mara, wersję VIP. Osobiście nie proponuję konkretnego rozwiązania, ponieważ odnoszę wrażenie, że wyłożone stanowisko Google tego nie zaleca. Znajdziesz ładny katalog, który w Twojej branży może uchodzić za wartościowy i pożyteczny – dodaj swój wpis. Nie zapomnij o największych portalach, typu Onet, Wirtualna Polska, Interia i kilka innych.
Aby wilk był syty, a owca cała, wkrótce zaprezentuję rozwiązania, które są stosowane w branży.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

2 komentarzy do “Dobre katalogi – jak rozpoznać?