Krótki audyt SEO sklepu sellsmart.pl 2 komentarze


SellSmart to jedna z wielu propozycji oprogramowania sklepu internetowego. W najniższej opcji do kupienia za 699zł brutto. Co otrzymamy w zamian? Sklep, który na dzień dobry wymaga optymalizacji pod Google, a nie wszystko da się prosto i szybko poprawić. Poniżej krótki audyt SEO produktu na różnych przykładach wdrożeń SellSmarta.

 

Na stronie firmowej możemy zapoznać się z aktualną wersją oprogramowania – pod adresem demo.sellsmart.pl.

Wersja demonstracyjna powinna przedstawiać produkt jak najlepiej skonfigurowany. Tymczasem pod względem SEO jest… średnio.

Strona główna

Strona główna dema dostępna jest w obu wersjach domeny – “z www” oraz “bez www”. To powszechne niedopatrzenie i można je stosunkowo łatwo naprawić.

Logo strony linkuje do strony głównej w postaci http://demo.sellsmart.pl/index.html

Link w menu górnym linkuje do strony głównej w postaci… http://demo.sellsmart.pl/strona-glowna,72.html

W Google można zobaczyć, że to nie przypadek:duplikaty strony głównej

Sytuację ratowałby prawidłowo wdrożony tag rel=canonical, ale tu go nie ma.

 

W praktyce treść ze strony głównej indeksuje się pod wieloma adresami, jak na przykład tutaj:Przykład duplikatów generowanych przez sklep

 

Inny przykład: http://goo.gl/fW7EYI Jeszcze jeden przykład zduplikowanej treści ze strony głównej na podstronach generowanych przez sellsmart

 

Nagłówki Hx - audyt seo sellsmart.pl

Nagłówki Hx

Raport z Seoptimera wskazuje, że najważniejszymi słowami kluczowymi w każdym sklepie są:

H1- strona główna

H2 – Twój koszyk, Produkty w promocji, TOP5… i tak dalej.

Wśród H3 są tytuły produktów, ale ogólnie potencjał nagłówków mocno niewykorzystany.

 

W kodzie strony możemy spotkać takie kuriozum, jak nagłówek H2 z linkiem do koszyka z atrybutem nofollow:
<h2><a href=”twoj-koszyk,4.html” rel=”nofollow”>Twój koszyk&nbsp;&raquo;</a></h2>

 

 

 

 

 

 

 

Poniżej zrzut ekranu z panela administratorskiego (http://demo.sellsmart.pl/admin.php) – opcje SEO dla strony głównej:

Konfiguracja strony głównej - zmiana tytułu

Tytuł strony (głównej) możemy ustawić dowolnie w panelu administracyjnym, w zakładce SEO. W wielu sklepach <title> nie jest skonfigurowany, przez co zaczyna się od domyślnej nazwy “Strona główna”. Warto to zmieniać.

Szkoda, że nie ma tam możliwości zapisania adresu kanonicznego, który byłby przypisywany do ID strony.

 

Stopka

Na dole strony znajdziemy nagłówki H2, których nie można modyfikować z panela i małą wisienkę – link dofollow do strony sellmart.pl Modyfikacja stopki możliwa jest w opcji za… jedyne 200zł 🙂 Tyle kosztuje usunięcie linka.

Stopka strony nie jest miejscem dla nagłówków H2

 

Strukturę wewnętrzną sklepu komplikuje włączenie wersji językowych, ponieważ do wszystkich adresów generowanych przez sklep dochodzą adresy z parametrem sLang=XX.

Znów, prawidłowy canonical i adnotacje określające wersje językowe byłyby pomocne.

Cechy produktów takie jak marki producentów, modele, czy inne grupy produktów powinny mieć własne podstrony, zamiast systemu filtrowania produktów według skonfigurowanych atrybutów. Standardowe ustawienia sklepu pozwalają na indeksowanie wszystkiego, co znajdzie robot Google – wyniki wyszukiwania, adresy z parametrami, jakiekolwiek adresy z prawidłowym ID, np. http://www.europa-jeans.pl/gole-pupy,80.html

404

Strona 404

 

Strona 404 wyświetla się (z rzeczywistym statusem 404) dopiero wtedy, gdy wpiszemy nieistniejące ID. Szkoda, że następuje przekierowanie na stronę główną, tym razem pod adresem nazwadomeny.tld/index.php.

Kategorie

Na stronach kategorii nagłówek H1 zawiera nazwę kategorii, a w H2 umieszczono nazwy produktów. W panelu administracyjnym mamy możliwość umieszczenia opisu kategorii (pełny edytor ze stylami, formatowaniem tekstu, itp) oraz zmiany tytułu podstrony z domyślnej na unikalną. To cieszy.

Filtrowanie produktów generuje duplikaty poza wszelką kontrolą.

filtrowanie po atrybutach w kategoriachJeżeli zależy nam na pozycjonowaniu sklepu na marki producentów danych produktów, to należy unikać konfiguracji, w której nazwa producenta jest cechą. Trzeba utworzyć osobną kategorię, a filtrowanie… cóż, wyłączyć z indeksowania.

 

Strony produktów

Strony produktowe są najlepiej dopracowane w całym skrypcie. Jest edytowany tytuł podstrony, nazwa produktu w H1, edytowany opis zdjęć. Mamy nawet możliwość wstawienia pola z komentarzami użytkowników.

Adres produktu możemy dowolnie zmodyfikować, a przy zachowaniu ID produktu, wyświetli się poprawnie. Np. http://www.demo.sellsmart.pl/53,kaczy-kuper-1360.html

Każdy taki podlinkowany adres ma szanse się zaindeksować i stworzyć kopię oryginału. To duży błąd.

 

Podsumowanie

Decydując się na zakup tego sklepu trzeba pamiętać o konieczności poprawienia mod rewrite i odpowiednich przekierowań. Warto również przyłożyć się do szablonu i poprawić nagłówki, aby lepiej wykorzystać ich potencjał. Poza tym, sklep ma skromne możliwości seowania z panela administracyjnego. Brak możliwości zbudowania podstron producentów z odpowiednią prezentacją marki i listą produktów może być dla niektórych przedsięwzięć poważnym ograniczeniem.

Mile widziany byłby swobodny dostęp z panela administracyjnego do plików robots.txt, .htaccess, możliwość podpięcia Analyticsa i GWT (kopiuj-wklej).

Powyższa analiza nie wyczerpuje zagadnień poruszanych w audycie SEO konkretnego wdrożenia, a jedynie wskazuje na uniwersalne niedociągnięcia skryptu, które raz poprawione, mogą znacznie ułatwić nam pracę przy kolejnych wdrożeniach. Być może doczekamy się ulepszonej wersji oprogramowania, bo na razie kupując SellSmarta trzeba poprawiać po producencie. Są gorsze produkty, to fakt, ale musimy równać do góry.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 

2 komentarzy do “Krótki audyt SEO sklepu sellsmart.pl

  • Extra seo

    mam podobny problem ze strona klineta. Strony są powielane przy każdym filtrowaniu ale nie wiedziałem jak się za to zabrać i jak dokładnie to sprawdzić. Dziękuję za pokazanie jak znaleźć wszystkie duplikaty lecz mam pytanie jak wyłączyć je z indeksowania?

  • Marek Płatek Autor wpisu

    Filtrowanie produktów wg cech na ogół opiera się na parametrach, które można np. zablokować w robots.txt i wyindeksować w GWT. Jest to jedna z możliwości (chyba najprostsza), ale nie zawsze filtry działają na szkodę – wszystko zależy od konkretnego przypadku.