SellSmart to jedna z wielu propozycji oprogramowania sklepu internetowego. W najniższej opcji do kupienia za 699zł brutto. Co otrzymamy w zamian? Sklep, który na dzień dobry wymaga optymalizacji pod Google, a nie wszystko da się prosto i szybko poprawić. Poniżej krótki audyt SEO produktu na różnych przykładach wdrożeń SellSmarta.
Na stronie firmowej możemy zapoznać się z aktualną wersją oprogramowania – pod adresem demo.sellsmart.pl.
Wersja demonstracyjna powinna przedstawiać produkt jak najlepiej skonfigurowany. Tymczasem pod względem SEO jest… średnio.
Strona główna
Strona główna dema dostępna jest w obu wersjach domeny – “z www” oraz “bez www”. To powszechne niedopatrzenie i można je stosunkowo łatwo naprawić.
Logo strony linkuje do strony głównej w postaci http://demo.sellsmart.pl/index.html
Link w menu górnym linkuje do strony głównej w postaci… http://demo.sellsmart.pl/strona-glowna,72.html
W Google można zobaczyć, że to nie przypadek:
Sytuację ratowałby prawidłowo wdrożony tag rel=canonical, ale tu go nie ma.
W praktyce treść ze strony głównej indeksuje się pod wieloma adresami, jak na przykład tutaj:
Inny przykład: http://goo.gl/fW7EYI
Nagłówki Hx
Raport z Seoptimera wskazuje, że najważniejszymi słowami kluczowymi w każdym sklepie są:
H1- strona główna
H2 – Twój koszyk, Produkty w promocji, TOP5… i tak dalej.
Wśród H3 są tytuły produktów, ale ogólnie potencjał nagłówków mocno niewykorzystany.
W kodzie strony możemy spotkać takie kuriozum, jak nagłówek H2 z linkiem do koszyka z atrybutem nofollow:
<h2><a href=”twoj-koszyk,4.html” rel=”nofollow”>Twój koszyk »</a></h2>
Poniżej zrzut ekranu z panela administratorskiego (http://demo.sellsmart.pl/admin.php) – opcje SEO dla strony głównej:
Tytuł strony (głównej) możemy ustawić dowolnie w panelu administracyjnym, w zakładce SEO. W wielu sklepach <title> nie jest skonfigurowany, przez co zaczyna się od domyślnej nazwy “Strona główna”. Warto to zmieniać.
Szkoda, że nie ma tam możliwości zapisania adresu kanonicznego, który byłby przypisywany do ID strony.
Stopka
Na dole strony znajdziemy nagłówki H2, których nie można modyfikować z panela i małą wisienkę – link dofollow do strony sellmart.pl Modyfikacja stopki możliwa jest w opcji za… jedyne 200zł 🙂 Tyle kosztuje usunięcie linka.
Strukturę wewnętrzną sklepu komplikuje włączenie wersji językowych, ponieważ do wszystkich adresów generowanych przez sklep dochodzą adresy z parametrem sLang=XX.
Znów, prawidłowy canonical i adnotacje określające wersje językowe byłyby pomocne.
Cechy produktów takie jak marki producentów, modele, czy inne grupy produktów powinny mieć własne podstrony, zamiast systemu filtrowania produktów według skonfigurowanych atrybutów. Standardowe ustawienia sklepu pozwalają na indeksowanie wszystkiego, co znajdzie robot Google – wyniki wyszukiwania, adresy z parametrami, jakiekolwiek adresy z prawidłowym ID, np. http://www.europa-jeans.pl/gole-pupy,80.html
404
Strona 404 wyświetla się (z rzeczywistym statusem 404) dopiero wtedy, gdy wpiszemy nieistniejące ID. Szkoda, że następuje przekierowanie na stronę główną, tym razem pod adresem nazwadomeny.tld/index.php.
Kategorie
Na stronach kategorii nagłówek H1 zawiera nazwę kategorii, a w H2 umieszczono nazwy produktów. W panelu administracyjnym mamy możliwość umieszczenia opisu kategorii (pełny edytor ze stylami, formatowaniem tekstu, itp) oraz zmiany tytułu podstrony z domyślnej na unikalną. To cieszy.
Filtrowanie produktów generuje duplikaty poza wszelką kontrolą.
Jeżeli zależy nam na pozycjonowaniu sklepu na marki producentów danych produktów, to należy unikać konfiguracji, w której nazwa producenta jest cechą. Trzeba utworzyć osobną kategorię, a filtrowanie… cóż, wyłączyć z indeksowania.
Strony produktów
Strony produktowe są najlepiej dopracowane w całym skrypcie. Jest edytowany tytuł podstrony, nazwa produktu w H1, edytowany opis zdjęć. Mamy nawet możliwość wstawienia pola z komentarzami użytkowników.
Adres produktu możemy dowolnie zmodyfikować, a przy zachowaniu ID produktu, wyświetli się poprawnie. Np. http://www.demo.sellsmart.pl/53,kaczy-kuper-1360.html
Każdy taki podlinkowany adres ma szanse się zaindeksować i stworzyć kopię oryginału. To duży błąd.
Podsumowanie
Decydując się na zakup tego sklepu trzeba pamiętać o konieczności poprawienia mod rewrite i odpowiednich przekierowań. Warto również przyłożyć się do szablonu i poprawić nagłówki, aby lepiej wykorzystać ich potencjał. Poza tym, sklep ma skromne możliwości seowania z panela administracyjnego. Brak możliwości zbudowania podstron producentów z odpowiednią prezentacją marki i listą produktów może być dla niektórych przedsięwzięć poważnym ograniczeniem.
Mile widziany byłby swobodny dostęp z panela administracyjnego do plików robots.txt, .htaccess, możliwość podpięcia Analyticsa i GWT (kopiuj-wklej).
Powyższa analiza nie wyczerpuje zagadnień poruszanych w audycie SEO konkretnego wdrożenia, a jedynie wskazuje na uniwersalne niedociągnięcia skryptu, które raz poprawione, mogą znacznie ułatwić nam pracę przy kolejnych wdrożeniach. Być może doczekamy się ulepszonej wersji oprogramowania, bo na razie kupując SellSmarta trzeba poprawiać po producencie. Są gorsze produkty, to fakt, ale musimy równać do góry.
mam podobny problem ze strona klineta. Strony są powielane przy każdym filtrowaniu ale nie wiedziałem jak się za to zabrać i jak dokładnie to sprawdzić. Dziękuję za pokazanie jak znaleźć wszystkie duplikaty lecz mam pytanie jak wyłączyć je z indeksowania?
Filtrowanie produktów wg cech na ogół opiera się na parametrach, które można np. zablokować w robots.txt i wyindeksować w GWT. Jest to jedna z możliwości (chyba najprostsza), ale nie zawsze filtry działają na szkodę – wszystko zależy od konkretnego przypadku.