Od kilku tygodni moją pocztę zalewają setki takich samych mejli z informacją o konieczności naprawienia problemów z obsługą witryny na urządzeniach mobilnych. Męczące, tym bardziej, że dostaję te mejle dla każdej witryny (z opisanym problemem), z którą kiedykolwiek miałem połączony adres e-mail. Jest tego trochę.
Wszystko za sprawą wielkiej aktualizacji zapowiadanej na 21 kwietnia 2015 roku. Jest to szeroko zapowiadana aktualizacja rankingu wyszukiwarki na urządzeniach mobilnych. W sieci huczy, a Google podnieca ten żar zalewając nas masową wysyłką informacji z Google Webmaster Tools. Jeśli jednak ktoś jeszcze nie wie, o co chodzi, odsyłam do publikacji Grzegorza w Onecie (http://biznes.onet.pl/wiadomosci/media/google-zmienia-rynek-mobile-zobacz-co-cie-czeka/72yct)
Aktualizacja spowoduje spadki/wzrosty tylko i aż na urządzeniach mobilnych. Należy sobie odpowiedzieć, czy ruch z urządzeń mobilnych jest dla nas ważny, czy nie. Smartfony i tablety generują już kilkanaście procent całego ruchu w sieci. Co więcej, Polacy również oswajają się z tym trendem i jest to droga jednokierunkowa, od której nie ma odwrotu.
Komu wersja mobilna strony jest potrzebna?
Od razu zaznaczam, że pisząc o „wersji mobilnej” mam na myśli zarówno specjalnie przygotowaną wersję serwisu na subdomenie (czy katalogu), jak i responsywny szablon serwisu. Drugie rozwiązanie jest bardziej nowoczesne i lepsze, ale nie każdy projekt został stworzony z tą myślą.
Firmy lokalne
Firmy prowadzące działalność lokalna, usługową, sklepy stacjonarne, knajpy, centra rozrywki muszą być widoczne na smartfonie. Nie zawsze „pinezka na mapie” wystarczy, dobrze jest, aby użytkownik z marszu mógł kliknąć po ofertę i dane kontaktowe, godziny otwarcia.
Sklepy online
Użytkownicy mobilni chętnie korzystają ze swoich urządzeń również w domu, przed telewizorem, w łóżku, etc. i podejmują decyzje zakupowe spontanicznie.
Serwisy rozrywkowe, informacyjne, ogłoszeniowe, fora internetowe, blogi…
… ze smartfonów korzystamy wszędzie i prawie zawsze mamy telefon pod ręką. Smartfon stał się prawdziwym Komputerem Osobistym, który nie stoi pod biurkiem i jest dostępny dla każdego. To potężne narzędzie. Google daje nam dziś okazję, aby ostatecznie uporządkować kwestie związane z poprawnym wyświetlaniem strony w wersji mobilnej. Po ilości spływających e-maili z Google Webmaster Tools widzę, ile serwisów wciąż nie jest gotowych na obsługę mobilną.
(screen: ranking.pl)
Polecam w tym miejscu obszerne opracowanie Tomka Wydry dotyczące budowy stron RWD – http://www.wydra.waw.pl/blog/budowa-szablonow-i-stron-rwd-zmiany-w-google-po-21-kwietnia/
Nie lubię się powtarzać, a Tomek wyczerpał temat. Dodam jeszcze, że obecnie każda nowa strona musi być od razu testowana na urządzeniach mobilnych, jeśli poważnie traktujemy swoich użytkowników. Dawniej budowaliśmy serwisy, „aby poprawnie się wyświetlały w przeglądarkach”, a dziś „robimy dobrze” użytkownikom (czyt. na pierwszym miejscu stawiamy user experience).
Czy po 21 kwietnia moja strona spadnie w Google?
Google zapewnia, że aktualizacja dotyczy rankingu wyszukiwarki mobilnej i nie będzie nic zmieniać w wyszukiwarce desktopowej. Założę się, że w tych dniach będą większe fluktuacje w wynikach niż zwykle, ale nie będzie rewolucji. Tak jak przy okazji innych aktualizacji (np. dotyczących chwilówek) niewielki odsetek serwisów zmieniał swoją pozycję, tak i tu może być podobnie.
Warning: preg_match_all(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /home/piwnicap/domains/marekplatek.pl/public_html/wp-content/plugins/wp-remove-author-url-and-comment-links/lib/simple_html_dom.php on line 618
Warning: foreach() argument must be of type array|object, null given in /home/piwnicap/domains/marekplatek.pl/public_html/wp-content/plugins/wp-remove-author-url-and-comment-links/lib/simple_html_dom.php on line 625
Dzięki za WPIs, Pawka z Pio.